Historia polskiej motoryzacji w niecodziennym wydaniu.

Wystarczy, że cofniemy się kilka lat wstecz by móc zaobserwować początki zmechanizowanego rolnictwa w naszym kraju są niezwykle spektakularne i na pewno warte uwagi. Pierwsze ciągniki rolnicze zaczęły wyjeżdżać z fabryki URSUS. Prace nad modelem rozpoczęły się już w roku 1916 później była to ciągówka pracował zespół, którym kierował profesor Karol Taylor. Świat mógł zobaczyć prototyp polskiego ciągnika w 1918 roku, a więc w nie całe dwa lata po tym jak rozpoczęto prace. W 1922 roku pierwsze modele ciągników zwane ciągówkami zostały zaprezentowane na Polsko Francuskiej wystawie maszyn rolniczych w Warszawie. Silnik takiego ciągnika posiadał moc 25 kilometrów na godzinę, który zasilany był benzyną, oraz naftą. Jednostka napędowa tych pojazdów wynosiła dwa cylindry, które napędzały koła przy użyciu łańcuchów. Natomiast siła pociągowa pierwszego polskiego ciągnika na jednym biegu wynosiła 8800 N. Drugim ciekawym polskim ciągnikiem jest jednoosiowa maszyna, która nosiła charakterystyczną nazwę Dzik. Prace nad powstaniem maszyny ruszyły w 1957 roku we Wrocławskim Biurze Konstrukcyjnym Leśnictwa. Rok później Polska zobaczyła pierwsze prototypy tej maszyny. Do konstruowania tej maszyny został wykorzystany dwusuwowy silnik gaźnikowy S-82. W 1959 roku Dzik wylądował na taśmie produkcyjnej w tym samym roku zakończono produkcję modelu. W roku 1960 Dzika poddano modernizacji i wypuszczono na rynek tym razem pod nazwą Dzik 2. Serce dzika stanowił trwalszy i bardziej ekonomiczny silnik WSM typ S-261C. Pozatym usunięto usterki techniczne utrudniające działanie jego poprzednika. Dzik 2 spełniał dobrze swoją rolę do roku 1970. Jego miejsce zajął młodszy od niego i efektwniejszy Dzik-21. Maszyna była napędzana jednostką WSM 160.03. Ciągnik o tym typie można było kupić jeszcze w latach 80 w agromach. Po tym okresie przestano produkować te pojazdy i już nigdy nie pojawiły się na polskim rynku.

Comments are closed.

  • Budowa i podział łożyska.

    Budowa i podział łożyska.

    Kiedy mamy do czynienia z łożyskami tocznymi ich budowa oparta jest na trzech bardzo ważnych elementach więc jeśli na części toczonej, koszyku i pierścieniach wewnętrznym, oraz zewnętrznym. Łożyska toczne zbudowane są tak, że pierścień zewnętrzny łożyska jest umocowany w oprawie. Między nim a pierścieniem wewnętrznym elementy toczne są ułożone jeden przy drugim lub są rozdzielone …Read More »
  • Urządzanie salonu – przyjemność, czy tortury?

    Urządzanie salonu – przyjemność, czy tortury?

    Zanim człowiek rozpocznie poważne planowanie remontu, musi odpowiedzieć sobie na kilka fundamentalnych pytań – jak urządzić salon, najważniejsze pomieszczenie w całym domu, najbardziej reprezentacyjne? Ważne są wszystkie aspekty – jaki materiał na podłogę, jaki kolor ścian, w jakim stylu meble, jaki kolor sufitu, żaluzje czy firanki i zasłony i wiele, wiele innych. Wszystkie elementy trzeba …Read More »
  • Toyota Auris

    Toyota Auris

    Podczas salonu w Paryżu, który odbędzie się 27 września 2012 roku zostaną przedstawione nowe marki samochodów zostanie przedstawiony między innymi nowy model Toyoty. Auris tak zostanie nazwana nowa marka będzie to pierwsze kombi w segmencie C. Toyota Auris posiada napęd hybrydowy oraz silnik spalinowy, który występuje w dwóch rodzajach benzynowy, oraz wysokoprężny. Toyota Auris dotąd …Read More »