Wózki widłowe podnośnikowe posiadające mechaniczny napęd podnoszenia, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dn. 16 lipca 2001 roku, podlegają pod Urząd Dozoru Technicznego. Dlatego też wszelkie prace serwisowe i konserwacyjne wózków odebranych przez dozór techniczny, może wykonywać tylko i wyłącznie osoba, która posiada uprawnienia konserwatora urządzeń technicznych i zaświadczenie kwalifikacyjne wydane przez UDT.
Konserwacja wózków widłowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dn. 29 października 2003 roku, powinna być przeprowadzana co minimum 30 dni. Może ona obejmować modernizację, przegląd oraz wymianę zużytych części, a także inne naprawy, na przykład wymiana klocków hamulcowych, smarowanie podzespołów, usunięcie przecieków, luzów itp. Należy tu zaznaczyć, że wymienione nowe części muszą posiadać te same parametry techniczne, co zużyte podzespoły. Natomiast przegląd techniczny pojazdu powinien być przeprowadzany co najmniej raz na 12 miesięcy.
Warto pamiętać, że nawet drobne i błahe prace konserwacyjne, mogą zaważyć na prawidłowym działaniu wózka widłowego, a co za tym idzie, na bezpieczeństwu osób na nim pracujących. Wadliwe lub złe wykonanie tych prac, albo użycie nieodpowiednich materiałów, może doprowadzić do zagrożenia zdrowia lub życia pracowników oraz dużych strat materialnych. Coraz częściej zatem, wszelkie prace konserwacyjne wózków widłowych, zleca się specjalistycznym firmom, które zatrudniają wykwalifikowanych fachowców i mają w tym zakresie duże doświadczenie. Ma to też związek z coraz bardziej nowoczesnymi, nowatorskimi i skomplikowanymi rozwiązaniami stosowanymi w produkcji tychże urządzeń.
Szerzej o parametrach umożliwiających poprawny wybór wózka widłowego przeczytasz na