Kiedy mamy do czynienia z łożyskami tocznymi ich budowa oparta jest na trzech bardzo ważnych elementach więc jeśli na części toczonej, koszyku i pierścieniach wewnętrznym, oraz zewnętrznym. Łożyska toczne zbudowane są tak, że pierścień zewnętrzny łożyska jest umocowany w oprawie. Między nim a pierścieniem wewnętrznym elementy toczne są ułożone jeden przy drugim lub są rozdzielone koszykiem łożyska. Dzięki temu elementy toczne są od siebie oddalone w odpowiedniej odległości dzięki czemu nie dochodzi do niepotrzebnego tarcia. Zadaniem koszyka jest utrzymywanie konstrukcji łożyska w zwarciu. Nie dotyczy to łożysk rozłącznych, gdzie jeden z pierścieni jest swobodny umożliwia to jego łatwiejszy montaż. Części składowe łożyska są rozmieszczone w następujący sposób. bieżni, koszyka, części tocznych, pierścieni Istnieją kryteria podziału łożysk tocznych wynika z nich nazewnictwo poszczególnych rodzajów łożysk. Przykłady nazw w klasyfikacji według kształtu części tocznych są to łożyska wałeczkowe, kulkowe i baryłkowe. Wychylanie się pierścieni przykłady takich łożysk są zazwyczaj wahliwe i zwykłe. Normalny kąt działania to łożyska promieniowe i osiowe. Kiedy zastosujemy taki podział mamy pewność, że zostaniemy zrozumieni przez osoby, które nie są obeznane z tematem. Możemy też zastosować podział ze względu na materiały, które zostały wykorzystane do produkcji taki podział przedstawia się następująco. Łożyska wykonane z tworzyw sztucznych, łożyska wykonane ze stali chromowej, łożyska wykonane ze stali nierdzewnej, łożyska hybrydowe posiadające ceramiczne elementy toczne i stalowe bieżnie, łożyska ceramiczne, łożyska całoceramiczne przeciwnie do łożysk ceramicznych nie posiadają koszyka